Ring til os på: 21 63 07 03

Artikler skrevet af Pernille Steensbech Lemée

Bøger skrevet af Pernille Steensbech Lemée:
 
Sammen med Anne Katrine Lund

Sagt fra toppen

Du har hørt det så tit: Ledelse er kommunikation. Men hvad skal der til, hvis lederretorikken skal lykkes? Denne bog giver syv bud fra toppen af dansk erhvervsliv. Syv toplederes refleksioner over det stædige og spændende arbejde med retorikken, som omgærdes med tårnhøje forventninger både internt og eksternt. Gennem retoriske analyser går forfatterne i dybden med nogle af de greb og virkemidler, som de syv topledere bruger for at slå igennem, hvad enten det drejer sig om medarbejdermødet eller duellen med den kritiske journalist.

”Retorisk lederskab er ikke et nyt begreb, men det får både indhold og liv i denne fremragende bog – skrevet af to kommunikationseksperter. To mennesker, med en dyb teoretisk og praktisk viden om, hvad kommunikation er, og hvordan man kommunikerer. De to forfattere er ikke til lette løsninger. Lette og hurtige løsninger findes ikke. Kommunikation handler om mennesker og menneskers personligheder. Kommunikation er noget meget personligt – individuelt. Det betyder ikke, at man ikke kan forbedre og udvikle sine evner til at kommunikere. For det kan man, og det bekræfter bogen – ligesom den giver gode råd og vink. Vi møder i bogen syv danske – og meget forskellige – topledere. Og det er lærerigt at lytte til de refleksioner og overvejelser, som disse succesfulde topledere gør sig – på toppen – om kommunikation og det at være topleder. Jeg kan i høj grad anbefale denne levende og usædvanlige bog om retorisk lederskab.” Steen Hildebrandt, professor, ph.d.
 

SKRIV BREVE DER SÆLGER

Denne bog går bag om en række effektive direct mails for at besvare spørgsmålet: Hvad er det, der virker? Hvilke formidlingsmæssige greb er hemmeligheden bag den gode brev? Denne bog er til dig, der er nysgerrig på retoriske genveje til modtagerens opmærksomhed. I bogen finder du en række eksempler på direct mails, der har givet høj respons. I hvert kapitel tager bogen fat på de retoriske muligheder for at skabe øget opmærksomhed via brevet – lige fra konvoluttens udseende til samspillet med andre medier.

”Skriv breve, der sælger handler om de retoriske valg, der er med til at sikre brevets effekt. Bogen går baglæns gennem den kreative proces, og det gør den faktisk rigtig godt. Den fortæller hvilke knapper man kan skrue på, for at styrke effekten. Og den ender godt, med flere tjeklister og en QR-kode så du kan have samtlige bogens tjeklister i din iPhone.” Anmeldelse af Lars Gardan, OgilvyOne Worldwide.
 

Med andres ord

Ghostwriting, hvor medarbejderen skriver en tale for organisationens travle topfigur, præger en meget stor del af den offentlige retorik. Alligevel er der sjældent fokus på, hvordan man skriver en klar og levende tale. Alt for mange taler er lange, tørre og kedelige – og det smitter af på tilhørernes opfattelse af taleren.

Denne bog giver taleskriverne en række praktiske råd til arbejdet med talemanuskripterne, så man lettere kan skrive taler med liv og gennemslagskraft – ud fra retorikkens kvalitetskriterier og inden for kontortiden.
 

De 12 bud

Sammen med Helle Petersen og Anne Katrine Lund

Kommunikationen er helt afgørende for at drive en organisation med succes! 12 spidser i dansk erhvervsliv giver i denne bog, deres personlige bud på, hvilken betydning kommunikation har. Deres personlige beretninger bliver suppleret af lærerige cases fra deres organisationer. Få ny inspiration, læs de 12 bud her …

”Forfatterne har skabt en enestående og meget stimulerende bog. Den giver et indblik i toplederes tanker bag kommunikationen krydret med mange gode eksempler på, hvordan netop deres perspektiv gør en forskel. Bogen viser mangfoldigheden i danske virksomheders kommunikation og indeholder værdifuld inspiration til både ledere og studerende”.

Professor Majken Schultz, CBS
 

Godnethistorier

Sammen med Pia Bundgaard Hansen, Grandjean Kommunikation m.fl.

Konkrete historier fortæller mere end tuisnd hensigtserklæringer. Denne bog giver gode råd til, hvordan man bruger historiefortælling aktivt på organisationens hjemmeside.

 

TROVÆRDIGHED – TAL GODT FOR DIG

Sammen med Anne Katrine Lund

En bog om mundtlig formidling for alle, der vil være bedre til at kommunikere klart og overbevisende. I bogen kombineres retorikkens idealer og teorier med konkrete råd om alle faser af arbejdet med mundtlig formidling:

  • at få ideer og strukturere dem
  • at formulere sig levende, klart og overbevisende
  • at bruge et manuskript uden at være bundet af det
  • at bruge kropssprog og stemme effektivt.

Retorikken – læren om at kommunikere godt – er et af verdens ældste dannelsesfag. Men tankerne er højaktuelle og spiller en rolle for både professionelle formidlere og alle, der bare vil blive bedre til at kommunike i hverdagen.

”Kunsten at fremme forståelsen. Alle kan blive bedre. To unge retorikforskere har netop udgivet en bog, som er en konkret vejledning i, hvordan man bliver bedre, garneret med gode råd fra erhvervsfolk, politikere og studieværter. Den røde tråd er, at den gode kommunikation ikke er vuggegave, men at man kan blive bedre ved at træne.”

Sune Aagaard, Børsen
 

Skrivgodt.dk

Sammen med Grandjean Kommunikation

Den første bog på dansk om at skrive til nettet. Bogen gennemgår de grundlæggende skriveråd, der sikrer klare og læservenlige nettekster. Bogen bliver stadig brugt på en række uddannelsesinstitutioner, fordi den grundigt forklarer og illustrere de fundamentale skriveråd.